SEYİT BİLAL
   
 
  becirmaniler

 

  
  Becirmanilar
 
Midyat,Gerçüş ve  Batman çevresinde varlığını sürdüren
Becirmanlar, Güneydoğu Anadolu bölgesinin nüfusu en fazla olan
 
topluluklarındandır. Bölge halkı çevresindeki insanlardan büyük ilgi ve
 
saygı görmektedirler.
 
Becirmanların merkezi Seyit Bilal’in kabrinin olduğu Becirman
 
köyüdür. Becirman, “Vergisiz” anlamına gelmektedir. Becirman
 
Gercüş’e bağlı bir köy ve yeni adı “Vergili”dir. Becirmaniler, topluluk
 
adını Becirman köyünden almışlardır.
 
Tarihi Osmanlı Defterlerinde Becirman Köyü “Baba Cir”8 olarak
 
geçmektedir. Bu isim zamanla Becirman şeklinde bozulmuştur.9 Bu
 
(kaynak:8 Başbakanlık Osmanlı Arşivi Tapu Tahrir Defteri 998, s. 253.
9 Yer isimleri ve özellikle Becirman konusunda geniş bir değerlendirme için
 
bakınız; Mehmet Salih Erpolat,)“Osmanlı Coğrafyasındaki Yer İsimlerini
Doğru Tespit Etmenin Zorlukları Önemi ve Dikkat Edilmesi Gereken
 
konudaki bilgilerin daha sağlıklı değerlendirilebilmesi için Becirmani
 
aileleri elinde bulunan şecerelerin çok iyi incelenmesi gerekmektedir.
 
Becirman köyü Becirmanilerin büyük ataları olan Seyit Bilal’in
 
kabrinin bulunduğu ziyaretle tanınmakta ve senenin her ayında büyük
 
ziyaretçi akınına uğramaktadır. Özellikle her yıl düzenli olarak 13
 
Eylül tarihinde düzenlenen törenlere katılım çok yüksek olmaktadır.
 
13 Eylül tarihinde her yıl düzenli olarak gerçekleşen törenlere
 
“Zev” denmektedir. Becirman köyü “Zevi Seyit Bilal”ile 13 Eylül
 
tarihinde yoğun bir ziyaretçi akınına uğramaktadır. Zevi Seyit Bilal,
 
bölgede düzenlenen Zevler içerisinde katılımı en fazla olanıdır. Zewi
 
Seyit Bilal dışında da düzenlenen zevler bulunmaktadır.
 
Zev, tören, kutlama, etkinlik anlamına gelmektedir. Zev, inanç
 
önderleri için düzenlenmektedir. Düzenlenen zevler de adına zev
 
düzenlenen inanç önderinin kabrinin bulunduğu yerde yapılmaktadır.
 
Kendi adlarına zev düzenlenen inanç önderleri ise peygamber
 
Muhammet’in soyundan gelen ve seyit olarak isimlendirilen
 
insanlardan oluşmaktadır. İnsanların kendilerine saygı duymalarının
 
nedeni de seyit oluşlarıdır. Bu haliyle insanlar seyitleri kendilerinden
 
üstün tutarak dini bir tabakalaşma oluşturmaktalar. Seyitlerin
 
insanların dünyalarında şeyhlerden ayrı saygı ve üstünlüğe yer
 
oluşturmalarındaki esasta budur. İnsanlar Becirman seyitlerine
 
duydukları saygıyı peygambere gösterdikleri inancı ile hareket
 
etmekte ve bilmekteler ki seyitlik ancak onun soyundan gelmekle olur.
 
Şeyhlik gibi sonradan kazanılan bir statü değildir.
Seyit Bilal’in hayatıyla ilgili birçok hikaye anlatılmaktadır.Birincisi:
 
Bu hikayelerin her birinde insanlar saygı göstermelerinin ve kutsal
 
kabul etmelerinin temellerini bulmakta adeta bunu ispat etmek için
 
büyük bir iman ve heyecan içerisinde anlatmaktadırlar.
 
Anlatılanlara göre, Seyit Bilal Harun Reşit zamanında Bağdat’ı
 
terk etmek zorunda kalan seyitlerdendir. Başka bir anlatıda ise Moğol ve arablar ve yahudiler yüzünden kutsal toprakları terk etmek zorunda kalmışlar
 
istilası üzerine Bağdat’ı terk etmiştir. Bağdat’tan ayrıldıktan sonra
 
Seyit Bilal Hasankeyf’e yerleşir. Bir süre sonra şehir hayatını terk
 
ederek Becirman köyünün bulunduğu vadiye gelir ve inzivaya çekilir.
 
Kaynak Hususlar”, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi (SBArD), Sayı 1, Diyarbakır: Akader, s. 12.
 
Aradan bir hayli zaman geçtikten sonra bir gün Hasankeyf emiri
 
adamlarıyla ava çıkar. Bir tavşanı avlamak için takip etmeye başlarlar.
 
Tavşanın peşine av köpeğini gönderirler ve köpeğin peşinden de emir
 
ve adamları gider. Bir süre gittikten sonra ormanlık bir alanda köpeğin
 
ibadet eden bir dervişin yanında oturduğunu görürler. Seyyid Bilal
 
yaklaştıklarında köpeğin orada beklemesinin nedeninin tavşanın
 
seyyid Bilal sığınmış olduğunu görürler. Bu manzarayı gören emir ve
 
adamaları etkilenirler. Emir, seyyid Bilal tanışır ve kendisine o bölgeyi
 
verir. Seyit Bilal’e senden ve soyundan vergi alınmayacak anlamına
 
gelen “Becirman/Vergisiz” hem bölgeye hem de Seyit Bilal’in
 
soyunun ismi olur.ikinci hikaye:seyyid Bilal,seyyid Harunun oğludur.Seyyid Harunun üç oğlu vardır.seyyid Bilal ,seyyid Ahmet ve Seyyid Hasandır.seyyid Bilal, seyyid kasım ve seyyid Süleyman ile arabistan ve ırakta Bağdat ve çevresi Yahudiler ve arablar onları öldürmeye kalkıstıkları için kaçmışlar. ilk önce mardin Dargeçit(kerboran) seyyid kasım kalmak istemediği orda kalmamışlar seyyid kasım ve seyyid Süleyman ayrılmışlar seyyid kasımın kabri nerde olduğu bilinmiyor.seyyid Bilal Dargeçit ile gercüş bölgesinin bağlı olduğu Arbaye beğliğinin hüküm sürdüğü topraklarında mola verir. Bölge yöneticisi Beg,Avlamak için mahiyetiyle bölgede gezinirken bir tavşanı yakalamaya çalışır. Girebeş denilen mevkide Seyit Bilal ile namaz kılarken karşılaşırken ayni zamanda ilginç bir tabloya da şahid olur. Tazıdan kaçan tavşan Seyid'in ardına sığınır. Tazı da beride çömelir vaziyette beklemeye başlar. Durumu gören Beg Bu zatın ermiş bir kişi olduğuna kanaat getirir. ve kendisiyle ilgili bilgi edinir. Bu sohbetten etkilenen Arbaye beyi,El işaretiyle görünen tepeciklerden bir farazi sınır çizerek bu toprakları kendisine bağışlar. Burada kurulacak köyden Vergi alınmayacak manasında ''Becirman'' adı konur. Bunları yeterli görmeyen Emir daha sonra biricik kız kardeşi Fatima hanımla evlendirir..
 
 
Seyit Bilal’in yedi tane çocuğu olur. Her yedi çocuk kendi adlarıyla anılan Becirmanilerin yedi kolunu oluşturur. İsmail
 
(İsmailki), Seyit Ali (Seydali), Mirza (Mirzaki), Murat (Muratki),
 
Kılıç (Kıça), Nasrettin (Nasuki), Haşim (Haşiki), Seyit Bilal’in yedi
 
oğlu ve bu aynı zamanda yedi oğul adına oluşan kollardır. Günümüze
 
kadar ulaşan yedi kola mensup Becirmaniler, Güneydoğu Anadolu
 
Bölgesinin hemen her şehrine dağılmıştır. Becirmanilerin bugünkü
 
nüfusları üç yüz bine ulaşmaktadır.10
 
Becirmaniler bu ismi ataları Seyit Bilal’in büyük bir inanç
 
önderi oluşunun en büyük kanıtı olarak görmekteler.
 
Her yıl 13 Eylül tarihinde Zevi Seyit Bilal’e gelince11:
 
Zeve hem Becirmaniler geldiği gibi Becirman olmayanlar da
 
gelmektedirler. Ziyaretçiler bir gün önceden Seyit Bilal ziyaretinin
 
olduğu Becirman köyüne gelirler. Burada ziyaretçilerin bir kısmının
 
kalabileceği misafirhane bulunmaktadır. Fakat ziyaretçilerin bu
 
kaynak(10 Bu konuda daha fazla bilgi için bakınız: Abdurrahman Adak, Güneydoğu
 
Anadolu Bölgesinde Seyyidler ve Halk Üzerindeki Etkileri, (Ankara
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Lisans Tezi, Danışman Doç. Dr. M. Hayri
 
Kırbaşoğlu), Ankara: 1998, s. 13-16.
 
11 Abdurrahim Özmen, Geleneksel Kültürümüzde Yardımlaşma ve
 
Dayanışma, (Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal
Antropoloji ve Etnoloji Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi), Ankara: 1999, s.
 
180-182; Tahir Demir, Mardin ve Çevresindeki Halk İnançları ve Bu
 
Bölgedeki Diğer Dinler Üzerine Bir Araştırma, (Ankara Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Lisans Tezi, Danışman Prof. Dr. Hikmet TanyuAnkara: 1977, s. 21.) misafirhanede konuklamaları mümkün olmadığı için ziyaret alanı
içerisinde açık alanda ziyaret içerisinde gecelemekteler. Burada
 
kurbanlar kesilir, yemekler pişirilir. İnsanlar birbirlerine pişirdikleri
 
yemeklerden ikram ederler.
 
Ziyaretçilerin bir kısmı Seyit Bilal Türbesini ziyarete, bir kısmı
 
hastalıklarının şifasına, çocukları olamayanlar çocuk sahibi olmağa,
 
yıllık düzenlenen şenliklere ve daha önceden anlaşan gençlerin burada
 
evlenmek için kaçmaları gibi nedenlerle burayı ziyaret etmektedirler.
 
Seyit Bilal Türbesinin bulunduğu alan etrafı yüksek duvarlarla
 
çevrili koruluk bir alandır. Bu koruluktaki meşe ağaçlarının hepsi
 
asırlıktır. İnsanlar hiçbir şekilde ziyaret alanları içerisinde olan
 
ağaçları kesmemekte ve zarar vermemektedir.
 
Becirman seyitlerinin toplumsal hayatta ki fonksiyonları bölge
 
insanları üzerinde önemli derecede etkilidir. Bunları belli başlı
 
başlıklar altında toparlamak mümkündür. Bunlardan ilki herhangi iki
 
kabile arasında olay veya kan davası varsa Seyitler ellerine aldıkları
 
beyaz bayraklarla insanların arasına gelirler ve olay biter. Bunun
 
dışında bu tür olaylarda seyitleri olayları çözmeleri için olayın
 
taraflarınca davet eder. Seyidin verdiği karara taraflar uyarlar. İkincisi
 
zevden önce anlaşan gençler evlenmek üzere Seyit Bilal Zevinde
 
kaçarlar. Her yıl zevde otuz ile elli çift evlenmek üzere
 
kaçmaktadırlar. Bu şekilde rahat hareket etmelerinin ve ailelerin
 
herhangi bir tepki vermemelerinin nedeni bütün bu olanların Seyit
 
Bilal’in koruması altında ve onun ziyaretinde gerçekleşmiş olmasıdır.
 
Oysa bu olay başka bir zaman yapılmış olsa aşiretler arası kan
 
davalarının nedeni sayılmaktadır. Ama gençler arasındaki bu gönül
 
birliği zev zamanı gerçekleşince Seyit Bilal’e duyulan saygıdan
 
dokunulmazlık oluşturmuştur. Üçüncüsü ise bir seyidin, bir inanç
 
önderinin kabrinin bulunduğu mekanda davul zurna ve kemençe
 
eşliğinde ziyaretçiler eğlenmektedir. Eğlence esnasında insanlar
 
ziyaret dışındaki yaşamlarından daha rahat davranmaktadırlar. Bu da
 
yine Seyit Bilal’in koruması altında gerçekleşmektedir. Ziyaretçiler
 
bilinenin aksine ziyaret boyunca ortaya konan bu ilişkiden rahatsızdeğiller. Son yıllarda bazı insanların çabalarıyla bu eğlence ortamı bir
 
seyidin ziyaret ine yakışmadığı gerekçesiyle yasaklansada  yinede olağanüstü bir şey yok.AHMET SAKAR BATMAN
 
 
SİTE TASARIMCISI:AHMET SAKAR KERBORAN
 
IP adresi
GÜNÜN SÖZÜ
 
PEYGAMBERLER TARİHİ
 



 
Bugün 1 ziyaretçi (1 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol